Nieuwsbrief 2024-no1

• 16 februari Lentetuin in Denekamp
  • 6 april Noaberlezing schaduwtuin door Cor van Gelderen
  • Oproep tuinen voor opentuinenweekend 15 en 16 juni
  • Tip: tienpuntenplan, de bodem is de basis

Agenda 2024

Algemene ledenvergadering 2024 met lezing door kruidenvakvrouw Simone Pots

Onze Algemene Leden Vergadering (aanvang 19.30 uur) houden we op woensdag 31 januari in de Ontmoetingsruimte De Abdij , Zuidwal 82, Oldenzaal.
Aanmelden hiervoor is dit jaar verplicht en kan bij gerard Eppink. Lees meer.

Lente in de Dinkeltuin

Bij Cor & Maria van Bakel in Denekamp is op zaterdag 17 en zondag 18 februari 2024 hun prachtige Dinkeltuin weer geopend voor geïnteresseerden. Rond die tijd is de lente al te beleven in hun prachtige tuin. De entreegelden worden net als in andere jaren weer naar een goed doel overgemaakt en in 2023 is €  600,00 overgemaakt naar de Stichting Oost Europa – Dinkelland. Het geld kwam ten goede aan hulp voor de Oekraïne.

Wij als Groei & Bloei afdeling Oldenzaal zijn echter al welkom op vrijdag 16 februari van 14.00 tot 16.00 uur om hun grote collecties sneeuwklokjes te bewonderen. Cor & Maria bieden ons koffie & thee met iets lekkers aan om gezellig bij te praten.

Datum: vrijdag 16 februari 2024
Tijd: 14.00 tot 16.00 uur
Adres: De Dinkeltuin, De Gervelink 20, 7591 DT, Denekamp
(Zie bij het parkeren van je auto erop toe dat je niet de opritten van de buren blokkeert!)

Vertrek/ Voor degene die wil carpoolen: 13.45 uur vanaf de P-plaats Royal Plaza, Denekamperstraat 72, Oldenzaal (Carpoolkosten €1,50 p.p.)
Entree kosten Dinkeltuin:  €7,- p.p. / €5,- voor Groei & Bloei-leden (dit is inclusief rondleiding & Koffie/Thee met lekkers)

Opgave vooraf is verplicht en dat kan tot uiterlijk 10 februari bij Gerard Eppink op eppinkgerard@gmail.com
Zoals elk jaar bieden Cor & Maria weer een aantal verschillende sneeuwklokjes te koop aan.

3 tot en met 6 juni tuinenreis Engeland

De inschrijving voor de tuinenreis zat na de aankondiging via de nieuwsflits al heel snel vol. We gaan nu met 38 personen op reis. Aanmelden is niet meer mogelijk.

Opentuinendagen 15 en 16 juni. Stel jij jouw tuin ook open?

Samen met Groei en Bloei Hengelo willen we dit jaar ook graag meedoen aan het landelijke opentuinen weekend van Groei en Bloei. Durf jij  jouw tuin ook open te stellen dan mag je dit doorgeven aan Gerard Eppink. Je kunt natuurlijk ook gewoon even bellen en overleggen of dit iets voor je is. Onze ervaring is dat je tijdens zo een opentuinendag erg veel lieve geïnteresseerde mensen krijgt in jouw tuin. Hierdoor zie je je tuin door de ogen van een ander, en dan ziet hij er vaak heel erg mooi uit.  We horen graag of je hiervoor interesse hebt.

Siergrassen knippen in het voorjaar

Op de landelijke groei en bloei site staan allerlei leuke filmpjes.

Langzaam komt er toch een einde aan de winter en zie je al weer veel planten uitlopen. Voor de siergrassen laten ze in deze video  zien hoe je die kunt snoeien en welke soorten grassen je niet hoeft te snoeien.

In de komende nieuwsbrieven belichten we telkens een van de tien punten uit het tienpuntenplan.

Stap 1 uit het tienpuntenplan: de bodem is de basis

Tuinieren begint bij de bodem. Schimmels, bacteriën en andere bodemdiertjes zorgen voor een gezonde bodem. Planten krijgen daarin een goede start en zijn weerbaarder tegen ziektes. Koester de bodem; knip planten in het najaar niet af, maar laat ze staan tot het voorjaar. Laat ook afgevallen blad zoveel mogelijk liggen (maar niet in de vijver of op het gazon) zodat het rustig kan verteren. Meer info.