Nieuwsbrief 2023 no 10

• ALV met lezing 31 januari 2024
  • Noaberlezing 6 april 2024
  • Landelijke bestuursperikelen
  • Tip: winterstek van kale takken
  • Tip: tienpuntenplan, zelf compost maken

Kerstgroet

Beste leden, adverteerders en verdere belangstellenden van Groei & Bloei-afdeling Oldenzaal en omstreken,

Zo tegen het einde van het jaar blikken we gewoonlijk weer terug op het afgelopen jaar, zo ook nu op het jaar 2023. Dat was een jaar waarin we elkaar bij de activiteiten en excursies vaak ontmoet hebben. Wij zijn erg blij met de hoge opkomst bij onze activiteiten.

Inmiddels zijn we al vlak voor de feestdagen aanbeland. We wensen jullie allen dan ook hele fijne feestdagen met Kerstmis en met Oud & Nieuw en uiteraard ook alvast een heel gezond, gelukkig en bloeirijk 2024.

De eerste mogelijkheid om elkaar te ontmoeten in het nieuwe jaar is op onze Algemene Leden Vergadering (aanvang 19.30 uur) op woensdag 31 januari in Ontmoetingsruimte De Abdij , Zuidwal 82, Oldenzaal. Daarbij willen we met elkaar proosten onder het genot van een hapje en een drankje op een vruchtbaar 2024. We zullen dan ook we ons nieuwe jaarprogramma aan jullie presenteren. Na de pauze is als gastspreker daarbij uitgenodigd Kruidenvakvrouw Simone Pots. In deze interactieve lezing “De Wilde Pluk” geeft ze ons een andere kijk op de “gewone” planten en bomen om ons heen waarbij alle zintuigen worden aangesproken en krijgen we tevens kruidenhapjes te proeven. We vinden het prettig als je je van tevoren even aanmeld voor de ALV, dit kan bij Gerard Eppink op: eppinkgerard@gmail.com

Via de website en deze nieuwsbrief houden we jullie verder op de hoogte.
Voor nu wensen we jullie fijne feestdagen en zien we je graag op de ALV in het nieuwe jaar 2024.

Namens ons bestuur van Groei & Bloei-afdeling Oldenzaal en omstreken:

Corina Punte (voorzitter);
Regina Uit het Broek (secretaris);
Hennie Droste (penningmeester);
Gerard Eppink (activiteiten)

Tuinenreis Engeland

De inschrijving voor de tuinenreis zat na de aankondiging via de nieuwsflits al heel snel vol. We gaan nu met 38 personen op reis. Aanmelden is niet meer mogelijk.

Algemene ledenvergadering 2024 met lezing door kruidenvakvrouw Simone Pots

Op onze Algemene Leden Vergadering (aanvang 19.30 uur) op woensdag 31 januari in Ontmoetingsruimte De Abdij , Zuidwal 82, Oldenzaal. Lees meer.

Bestuur landelijk

Vanaf 1 januari 2024 mag ik deelnemen aan het landelijk bestuur van Groei en Bloei.

In het najaar ben ik door het landelijk bestuur gevraagd. Na een kennismakingsgesprek heb ik hier niet lang over na hoeven te denken.

Degene die mij kennen weten dat ik een gepassioneerd tuinierder ben. Mede daarom ben ik sinds 1 september gestopt met mijn functie als bouwkunde docent. Zo kan ik nu mijn tijd gebruiken voor mijn passie. Verder ben ik 39 jaar gehuwd en hebben we samen 4 kinderen en 4 kleinkinderen. Naast tuinieren zing ik in een koor en verzorg een enkele keer lezingen over de levende tuin. Daarbij ben ik vooral geïnteresseerd in het bodemleven en de principes van permacultuur.

Mij is met het stoppen van het werk door verschillende pensionada op het hart gedrukt om niet direct allerlei nieuwe taken op te pakken. Dat heb ik ter harte genomen en het eerste jaar begin ik aan geen enkele nieuwe taak. Maar deze kans om in het landelijke bestuur deel te nemen was voor mij te mooi om te laten lopen. Dus dit is voor nu de enige uitzondering.

Natuurlijk blijf ik gewoon als voorzitter bij onze eigen vereniging actief. Dit is een geweldig gezellige club, die ik echt niet wil missen.

Groetjes Corina Punte

Winterstek van kale takken

Op de landelijke groei en bloei site staan allerlei leuke filmpjes.

Wist je dat je van takken van veel struiken stekken kunt maken en zo de plant kunt vermeerderen? En dat je dat in de winter doet? Een leuk klusje voor als er verder toch niets te doen is in de tuin. Gerard van Buiten laat je in deze video zien hoe je dat doet.

In de komende nieuwsbrieven belichten we telkens een van de tien punten uit het tienpuntenplan.

Stap 2 uit het tienpuntenplan: maak je eigen compost

In de natuur worden alle afgevallen bladeren en plantenresten gerecycled. Dit kun je ook in je eigen tuin doen door het tuinafval te composteren. Lees hierover meer op de algemene groei en bloei site.

Ook kun je in  dit filmpje, gemaakt door onze vrienden van het IVN,  zien hoe je eenvoudig bladcompost kunt maken.
Dat maakt het rapen van het gevallen blad van het gazon en bestrating alleen maar leuker. Het blad in de border laten we tegenwoordig mooi liggen als mulchlaag.